iklan

Tuesday, 21 May 2013

Status yang tertinggi sekali di sisi Allah

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ 


بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ 


اَلْحَمْدُلِلّهِ

 Sedikit tazkirah yang ingin dikongsikan dengan sahabat semua.

Status yang tertinggi sekali di sisi Allah adalah 'hamba'. Di antara ciri-ciri mereka yang diiktiraf sebagai 'hamba-hamba Allah' menurut Surah Al-Furqan ayat 63-76 ialah: (>> klik sini)



1, Orang-orang yang berjalan di muka bumi dengan rendah hati dan bila ada orang-orang jahil yang menyapa mereka (menghina), mereka membalas dengan 'salam' (doa atau ucapan yang baik).

2, Orang-orang yang berqiamullail.

3, Orang-orang yang berkata "Ya Tuhan kami, jauhkanlah azab Jahannam dari kami, kerana sesungguhnya azabnya itu membuat kebinasaan yang kekal."

4, Orang-orang yang menginfakkan harta secara wajar.

5, Orang-orang yang tidak mensyirikkan Allah, tidak membunuh (melainkan dengan alasan yang dibenarkan), dan tidak berzina.

*Orang-orang yang melakukan dosa-dosa ini akan ditimpakan azab yang berat dan terhina di hari kiamat. Kecuali mereka yang telah bertaubat, Allah akan gantikan kejahatan itu dengan kebaikan.

6, Orang-orang yang tidak memberikan kesaksian palsu dan bila mereka bertemu dengan orang-orang yang melakukan perbuatan yang sia-sia, mereka menjauhinya dengan menjaga kehormatan diri.

7, Orang-orang yang mengambil pelajaran daripada ayat-ayat Allah (bukan bersikap tidak ambil peduli).

8, Orang-orang yang berdoa "Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami sebagai penyejuk hati, dan jadikanlah kami pemimpin bagi orang-orang yang bertaqwa."

No comments:

Tet@mu aQ

cer komen sikit blog nie ; >

FIFA.com